DiverseStiinta

Stiinta somnului

CUM AI DORMIT AZI-NOAPTE? Această întrebare simplă îţi poate face ziua bună sau să ţi-o strice. Când dormi bine noaptea, simţi că poţi cuceri lumea şi dacă-ţi iei partea înseamnă să te bucuri de beneficii energizante, incluzând memorie şi creativitate mai bună, inflamaţie mai scăzută şi funcţionarea mai bună a sistemului imunitar. Dar de o importanţă deosebită pentru sportivi este efectul somnului asupra slăbirii, performanţei şi refacerii, şi din ce în ce mai multe studii indică faptul că orele de somn sunt la fel de importante – dacă nu chiar mai importante – decât timpul pe care îl petreci antrenându-te.
„Somnul este fundamental şi, în opinia mea, e chiar puţin mai important decât nutriţia şi hidratarea,” spune Dr. W. Christopher Winter, Ph.D., preşedinte la Charlottesville Neurology and Sleep Medicine, consultant al echipelor sportive profesioniste şi autor al cărţii The Sleep Solution (Penguin Random House, aprilie 2017). ,,Somnul e implicat în toate, de la starea de spirit la capacitatea mentală, la starea de bine din punct de vedere fizic. Şi unele studii arată că doar câteva zile de somn restricţionat –patru-cinci ore – au ca rezultat reducerea măsurabilă a performanţei.”

Cele mai citite articole

DEFICIT
Deficitul de somn produce o serie de efecte nemaipomenite asupra performanţei tale fizice, cauzând o scădere a puterii maximale, vitezei şi forţei, timpi de reacţie mai slabi şi efort perceput mai mare. În mod surprinzător, totuşi, aceste efecte nu sunt complet datorate deteriorării fiziologice, ci mai degrabă unei scăderi a abilităţii cognitive şi funcţionează ca rezultat al acelei privaţiuni. Caz elocvent: un studiu de 30 de ani al Ligii Naţionale de Fotbal American arată că echipele care au călătorit peste trei fuse orare pentru a juca meciuri de noapte au avut cu 67% mai multe şanse să piardă, chiar dacă erau mai bine cotate.

Sursa ProNutrition

Cele mai citite articole

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *